تبلیغات
.:افسران ارتش مهدویت:. - «ولنتاین»، تهاجم فرهنگی یا خلا فرهنگی؟!

.:افسران ارتش مهدویت:.

» بجنگ تا قلم خون دارد «

«ولنتاین»، تهاجم فرهنگی یا خلا فرهنگی؟!
این روزها روند برخی تغییرات در ویترین مراكز خرید و فروشگاه‌ها در اغلب مناطق شهر و حتی تغییر كاربری فروشگاه‌های پوشاك، رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌ها به محل‌هایی برای فروش عروسك و شكلات، به هر رهگذری می‌فهماند كه اتفاقی در راه است. این اتفاق یا به قولی پدیده، كه چند سالی است رنگ و روی بخشی از جامعه را در چنین روزهایی تحت تاثیر قرار می‌دهد «ولنتاین» نام دارد. نامی كه اگر چه برای بسیاری از ایرانیان و حتی جوانان بی‌معنا و مفهوم است،
اما به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، حال و هوای خاصی را به بخشی از جامعه و شهر می‌بخشد.
 این روزها برخی جوانان دست به جیب شده و هدایای ویژه ولنتاین را خریداری می‌كنند بی‌آنكه از عقبه این روز و علت كارشان اطلاعی داشته باشند و اغلب عنوان می‌كنند كه این كار را برای پاسخ به مطالبات و توقعاتی كه اخیرا از سوی نامزدشان ایجاد شده، انجام می‌دهند.

هرچند این فضا در كانال‌ها و جریان‌های رسمی كشور طور دیگری دنبال می‌شود. تقریبا برخی مسئولان امور اجتماعی و به ویژه متولیان امور جوانان، با این توجیه كه این موضوع كم‌اهمیت‌تر از آن است كه به آن پرداخته شود، حاضر نیستند در این باره اظهارنظری كنند.

در همین زمینه سال گذشته رئیس سازمان ملی جوانان در گفت‌وگو با یكی از خبرگزاری‌ها، درباره روز ولنتاین گفته بود كه «این مساله از آن جهت قابل طرح در رسانه‌ها نیست كه به هیچ عنوان مساله قشر جوان ما محسوب نمی‌شود و گاهی مواقع در اثر اشتباه رسانه‌ها، دغدغه هزار نفر به عنوان دغدغه 25 میلیون جوان مطرح می‌شود».

اگرچه آمار دقیقی از تعداد افرادی كه این روز را به خاطر دارند و به آن پایبندند در دست نیست، اما می‌توان گفت كه این آمار ولو محدود، بخشی از جمعیت جوانانی است كه سازمان ملی جوانان متولی برنامه‌ریزی برای امور آنها را بر عهده دارد و باید برای آنها نیز برنامه ‌و استراتژی داشته باشد، گذشت زمان و نپرداختن به موضوع «ولنتاین» نه تنها آن را كمرنگ نكرده، بلكه به تعداد افرادی كه از آن استقبال می‌كنند نیز افزوده است.

به نظر می‌رسد برخلاف مسئولان متولی امور جوانان، برخی رسانه‌ها و مراكز فرهنگی و اجتماعی كه تمایلی برای طرح موضوع گرایش گروهی از جوانان به گرامیداشت روز ولنتاین ندارند و به نوعی تلاش می‌كنند تا با سكوت نسبت به آن، رسمیت و وجاهت عمومی را از این فرهنگ غربی و وارداتی بگیرند، فروشندگان و بازاری‌ها كه هر سال، سود سرشاری را از فروش كالاهای ویژه روز ولنتاین به جیب می‌زنند، امسال زودتر از سال‌های قبل به استقبال آن رفته‌اند.

شاید سال‌ها قبل كمتر كسی تصور می‌كرد كه روز «ولنتاین» به این سرعت از رادیوها و تلویزیون‌های بیگانه، جای خود را در ویترین مغازه‌های شهر باز كند و درست همین جاست كه نقش ارتباطات و تبادل فرهنگی در جهان امروز، توجه به نیازها و خواسته‌های ذاتی جوانان برای ابراز احساسات و یافتن فرصتی برای شادی و تفریح مورد تایید و تاكید قرار می‌دهد.

در همین زمینه، معاون پژوهشی مركز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این كه نتایج تحقیقات و پژوهش‌های اخیر حاكی از افزایش ارتباط دختران و پسران جوان قبل از ازدواج است، می‌گوید: نفس عمل، در گرامیداشت مهر و محبت بسیار خوب است و هر چه دوستی و محبت در جامعه افزایش یابد، خشونت و بزهكاری در آن كاهش می‌یابد، بنابراین این كه برخی جوانان به بهانه بزرگداشت روز خاصی به علایق و احساسات خود توجه بیشتری می‌كنند، نه تنها بد نیست بلكه هر چه بیشتر شود بهتر است.

دكتر شهلا كاظمی‌پور ادامه می‌دهد كه باید به نیازهای جوانان توجه كرد. تمایل به ابراز احساسات و محبت از خصوصیات و ویژگی‌های بارز دوران جوانی است كه نباید با آن مبارزه كرد.

وی اعتقاد دارد كه نباید با روز ولنتاین به مقابله برخاست، بلكه می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای تلطیف فضای جامعه استفاده كرد و به مرور با جایگزین كردن رویدادهای تاریخی و مذهبی فرهنگ كشورمان به جای ولنتاین، آن را به شكل بومی درآورد.

معاون پژوهشی مركز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این باره، به تغییر تاریخ روز زن و مادر از سال 1373 به بعد اشاره و آن را نمونه موفقی از جایگزین كردن رویدادهای اجتماعی معرفی می‌كند.

شاید به جرات بتوان گفت كه بومی كردن روزهایی مشابه روز ولنتاین در جامعه با استقبال همگانی به ویژه از سوی جوانان مواجه خواهد شد. حتی از یك یا دو سال قبل خود همین جوانان با اطلاع‌رسانی از طریق اینترنت و پیامك (SMS) روز سپندارمذگان كه از آیین‌های سنتی ایرانیان در پاسداشت زمین به عنوان سمبل عشق و محبت است را به عنوان روز جایگرین ولنتاین معرفی و توصیه كرده‌اند.

دكتر كاظمی‌پور در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا، ورود آیین‌ها و فرهنگ‌های بیگانه و استقبال بخشی از جامعه از آن‌ها را ناشی از خلاء فرهنگی در كشور می‌داند و می‌گوید: برخلاف عده‌ای كه اعتقاد دارند، نفوذ آیین‌هایی نظیر روز «ولنتاین» ناشی از تهاجم فرهنگی است، به نظر من این موضوع به علت خلاء فرهنگی جامعه در این زمینه، مورد استقبال قرار گرفته است. در حالی كه این پدیده در فرهنگ و تاریخ ما وجود دارد اما درست و پررنگ به جوانان معرفی نشده است.

وی همچنین پیروی جوانان از مد و فرهنگ جهانی و گسترش ارتباطات و پوشش رسانه‌ای را از مهم‌ترین دلایل شیوع و ترویج بیش از پیش ولنتاین در سال‌های اخیر عنوان می‌كند به نظر می‌رسد توجه به ابعاد هویتی نیازهای جوانان كشور و معرفی شایسته رسوم و آیین‌ها، اندیشه و افكار چهره‌های شاخص و در مجموع اجزای هویت بخش فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی از سوی نهادهای مسئول می‌تواند از رخدادهایی نظیر «ولنتاین» كه امروزه به مثابه یك تهدید و خطر برای جوانان و جامعه انگاشته می‌شود، فرصتی برای ایجاد شور و شادی در جامعه بسازد.

و كلام آخر، اگر چه برخی مسئولان و كارشناسان فرهنگی معتقدند ولنتاین، از مصادیق نفوذ فرهنگ بیگانه است كه از خلاهای فرهنگی ناشی شده است، اما باید در نظر داشت كه تنها راه مقابله با آن، ترویج و پررنگ‌سازی سنت‌های اصیل ایران اسلامی است و در این بین سكوت و نادیده گرفتن آن، قطعا راهكار مناسبی برای كنترل و به قولی رسمیت ندادن به آن نیست.




طبقه بندی: فرهنگی، تهاجم فرهنگی، اجتماعی،
برچسب ها:«ولنتاین»، «ولنتاین» تهاجم فرهنگی یا خلا فرهنگی؟!،
[ پنجشنبه 24 بهمن 1392 ] [ 11:08 ب.ظ ] [ افسر ارتش مهدویت ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار